Synliga visioner

Inom formgivning används ofta en kollageteknik som kallas moodboard för att kommunicera känslor och stämningen för en produkt eller en miljö som man vill skapa. Moodboarden skapar man fysiskt eller digitalt. Den består av bilder, ledord, korta texter, färger, material, skisser osv. som hör till projektet.

I min kreativa process använder jag moodboard när jag behöver organisera och strukturera mina tankar och idéer. Ofta när jag startar upp ett nytt projekt. De senaste åren har jag också använt samma teknik för att lägga upp mål för kommande år i en så kallad vision board. 


Vision board består liksom en moodboard av inspirerande bilder, ord och citat. Materialet ska motivera och det är viktigt att våga drömma fritt och stort när man gör sin egen. Allt behöver inte vara något konkret utan det viktigaste är att det inspirerar och är en påminnelse åt dig om vad du drömmer om och vad som känns viktigt för dig. Vision board fungerar lite som en kompass för att hålla rätt kurs. Din visionboard ska du placerar på en plats där du ofta ser den. 

Nästa år firar jag tio år som egenföretagare och mycket har hänt sedan starten. Drömmar har uppfyllts och nya formats. Jag har utvecklats som person. Fått nya intressen och nya perspektiv som också ändrat på vad som känns viktigt. När det gäller framtiden för Formbyrån så finns det en del konkreta planer. Det finns också idéer som än så länge bara är ledord som söker sin helhet. Men jag tror på att våga formulera och skriva ner drömmar. För fast du inte dagligen aktivt strävar mot dem så styr du omedvetet kursen mot dem om du påminns om dem ofta.